Tatry prozą opisane
czyli jeden dzień w Tatrzańskim Parku Narodowym
(Ulotne wspomnienie przytrzymane w sieci)

"Tatry wy moje!
Zalubiéć sie mozná
1 we wás! Hodziłek ci já po więksyk górak, widziáłek wieldzaźne śniegi i lody, co ik nie wrąbać, hociájby ta ludzie tysioncami rąbali sto lát a moze i więcyl, ale skotwiéło 2 mi sie za wami i przjijeháłek, coby wás uźrzéć, pogwárzyć jak z przjijácielámi, bo wy przjijáciele náserdecniejse, Tatry wy moje!"

1 á czytaj jak o.
2 zatęskniło się.

Jan Kasprowicz
Z Tatr (1898)

Jeszcze kiedy byłam dzieckiem rodzice zabierali mnie w góry, najczęściej w Tatry i w Karkonosze. Uwielbiam góry, bardzo lubię je oglądać idąc szlakiem, gdy przysiądę gdzieś po drodze lub na jakimś szczycie. Rozkoszuje się wtedy ich pięknem. Najbardziej z polskich gór ukochałam Tatry, które imponują mi swoim ogromem i pozwalają urzekać swoim pięknem zarówno latem, jak i zimą. Jednak bardziej dostępne są dla nas zwykłych turystów oczywiście latem. Wakacje letnie sprzed dwóch lat wspominam bardzo milo, albowiem spędzaliśmy je w Zakopanem. Zatem do celów naszych górskich wędrówek mieliśmy dosyć blisko. Dokładnie szóstego dnia naszego pobytu zrealizowaliśmy najdłuższą wycieczkę z wejściem na jeden z najwybitniejszych szczytów Tatr Wysokich - Świnicę. Dzięki prowadzonemu przeze mnie wówczas pamiętnikowi mogę dzisiaj odtworzyć ten dzień dokładnie. Mój opis wzbogaciłam cytatmi wielkich, wspaniałych ludzi Tatr. Było to 12 sierpnia 1995 roku. W przeddzień wycieczki mieliśmy już spakowane w plecakach cieplejsze rzeczy, kurtki przeciwdeszczowe (bo nigdy nie wiadomo jak będzie tam na górze) i wszystkie inne niezbędne drobiazgi, a przede wszystkim mapy turystyczne i topograficzną z zaznaczonymi trasami, które zamierzaliśmy pokonać. Owego dnia wstaliśmy o godz. 5:30 i zjedliśmy szybkie śniadanie. Spakowaliśmy również prowiant na drogę do plecaków i ruszyliśmy. O 6:15 wsiedliśmy do mikrobusu, który zawiózł nas do Kuźnic.

Zapraszam zatem na 15,5 godzinną wycieczkę w Tatry

Monika

Nasza trasa? - Oto ona:
kolejką linową z Kuźnic przez Myślenickie Turnie na Kasprowy Wierch,
czerwonym szlakiem z Kasprowego Wierchu przez Świnicę na Zawrat,
następnie niebieskim szlakiem od Niebieskiej Przełęczy pod Zawratem do Doliny Pięciu Stawów Polskich,
dalej szlakiem żółtym z Doliny Pięciu Stawów Polskich przez Szpiglasowy Wierch do Morskiego Oka
i szlakiem czerwonym z Morskiego Oka przez Wodogrzmoty Mickiewicza do Palenicy Białczańskiej.

Wycinek mapy Tatr Wysokich z zaznaczonymi szlakami turystycznymi

Jeśli chcesz odbyć ze mną tą wyprawę,
to musisz najpierw skasować bilet !

„Tatry są najpiękniejszą częścią naszej Ojczyzny. Górskie powietrze, wolne od pyłu i dymu, nasycone słońcem i żywicznym zapachem smreków, skały, jeziora, wodospady, osobliwe zioła i gdzie indziej nie spotykane zwierzęta górskie - wszystko to tworzy tatrzański krajobraz, pełen uroku i powabu dla ludzi z nizin. Na tle górskiej przyrody żyje od wieków góral, prawowity tej ziemi syn i gospodarz. Nie ma Tatr bez górala i nie ma górala bez Tatr! Człowiek zrósł się tu z ziemią ściśle w jedną zgodną całość."
Władysław Szafer
O Tatrzańskim Parku Narodowym (1936)