Z mejli, rx często rozpaczliwych, będąc ostatnią deską ratunku, wzięte*:

(* nie nabijam się, te pytania staram się także traktować poważnie i na nie odpowiadać)

– Usuwam zmienne z SPSS i automatycznie znikają wartości
[mnie to nie dziwi :-)]

– Mam zbadane 30 kobiet z przemocą. Dlaczego nie mogę obliczyć hipotez czy różnią się od innych, kobiet bez przemocy?
[a gdzie wyniki tych „drugich” kobiet]

– Jak zrobić wykres df?
[szczerze powiem, że nie wiem]

– Dotychczas jak chciałam sprawdzić związek miedzy zmienna „płec” i 6-cioma innymi zmiennymi (to zmienne porządkowe) należącymi do jednej kategorii to pokazywały mi sie kolejno 6 tabelek- każda ze zmienną płeć i jedną z tych 6-ciu – czy mogę zrobić tak, żeby uzyskać jedną tabelkę i jeden współczynnik dla wszystkich tych zmiennych? Nie chcę mieć 6-ciu różnych istotności, chciałabym mieć jedną istotność

– Jak obliczyć estygmację?
[a co to jest?]

– Hipoteza: Posiadanie czynnika X zwiększa prawdopodobieństwo kariery.
[każdy ma X i każdy ma jakąś karierę, w sumie nie ma co liczyć]

– Czy jak w wykształceniu brakuje poziomu średniego to jest to zmienna porządkowa?
[jeśli zostały tylko dwie kategorie to lepiej traktować to jako nominalną]

– Analiza różnic między grupami została wykonana za pomocą testu t-Żołnierza
[ponieważ grupą badawczą byli żołnierze a nie studenci?!]

– Czy z pracowni testów można wypożyczyć test chi kwadrat? Taki w niebieskich okładkach.
[a jaką cechę psychologiczną on mierzy?]

– Mam skale od wartości -5 do +5. Jak zrobić w SPSS aby wszystkie wartości były dodatnie?
– Odp: Proszę dodać 5 do wyniku.
– Czy mogę dodać tylko do liczb ujemnych?
– [Nie!]

Pytanie na egzaminie magisterskim: Jakie są wady planu z powtarzanymi pomiarami?
– Nie można badać np. płci
Dlaczego?!
– Bo płeć się nie zmienia w czasie badania…

– Zmniejszający się trend wtargnięć na drogę zwierząt domowych można wytłumaczyć tym, że zwierzęta się uczą.
[co najwyżej ich właściciele, i to po stracie. Przejechane zwierzęta raczej już się niczego nie nauczą :-]

Pytanie na egzaminie: Na czym polega ocena rzetelności metodą split-half?
– Na podzieleniu grupy na dwie połowy i w każdej z nich policzeniu alfa Cronbacha.
[Kreatywność +10, wiedza 0. Liczy się korelacje między wynikami „połówek” testu a następnie wyprowadza rzetelność całego testu w oparciu o wzór Spearmana-Browna]